Hvad er en god selvredning..?? Har DU en..??

Ofte hører jeg at kajakroere omtale paddlefloat og lignende redninger, som den der skal mestres, som den der 'gælder'. Mange lyder nærmest som om de forventer at ende i situationen på snart sagt hver eneste tur, hvorfor det naturligvis også må gælde for alle andre.!?


Hvis en kompetent roer ender i vandet (balance, refleks, støttetag og rul har svigtet), er han sandsynligvis så træt eller kold at en paddlefloat-agtigt redning vil være problematiskt. Hvorimod han sagtens kan have kræfter til en re-entry & roll. Succes rate kan evt udbygges med brug af paddlefloat.

Re-entry & roll opfattes af mange som sort magi, virkeligheden er en ganske anden. Fakta er at folk der har et 'næsten rul', når de sidder i båden, med stor sandsynlighed kan lave en re-entry & roll - en løsning der er langt hurtigere, sikrere og fremfor alt koster mindre energi end alle andre løsninger, hvor der på en eller anden måde kravles op på båden. Man kan argumentere at der er mere vand i båden, muligt og sikkert sandt. Men er det da ikke til at pumpe ud..?? På fladt vand kan en 'kravl op på båden' redning da være en løsning, men er vandet besværligt bliver det straks mere problematisk og formodentlig igen med vand i båden til følge. Vandet i båden burde ikke være det store problem, da det som regel er ganske lokalt forholdende er så kritiske at de smider dig i vandet, så det er blot at sejle ud af møget, og tømme båden.

Jeg kan ikke stærkt nok understrege at re-entry & roll er redningEN..!! Du er så meget hurtigere oppe og kampklar, end ved nogen af de andre 'løsninger'. Er du i forhold der har væltet dig, er forholdende allerede 'utaknemmelige' at lave nogen af de andre redninger i. Det er naturligvis ikke umuligt, det tager bare for lang tid - kræver måske et par forsøg pga. forholdende - og kræver mere plads (sjældent et problem herhjemme).

Jo koldere vandet er, jo vigtigere er det at disse ting går stærkt. Reelt set er vandet 'koldt' her i Danmark 10 måneder om året. Desuden er det åbenbart for enhver at i ethvert sejlløb, ved mole, havne munding, etc etc - gælder det om at komme op og væk i en fart. Selv med en makker ved siden af, til at udføre en makkerredning, vil en reentry & roll være hurtigere. Kan man ikke udføre en reentry & roll i disse conditions, ender man sandsynligvis med at skulle bugseres ud. Straks er man en case, fremfor blot et samtalemne.